Sosyal Medyanın Gücü
Giriş
Bugün hayatta bir yere gelmiş herkes artık sosyal medyada yer alıyor. Sosyal medya, iletişimi kökünden değiştirdi.
2000’li yılların başlarında ilk ortaya çıkmasından günümüze kadar geçen sürede yaptığı patlama ile hayatımıza güçlü bir giriş yapan sosyal medya, hiç de ortadan kaybolacağa benzemiyor.
Dostlarımız ile görüşmekten iş arkadaşlarımız ile temasa geçmeye, hatta sadece benzer düşüncedeki kişiler ile konuşmaya kadar, iletişim kurma şeklimizi olduğu gibi değiştiren sosyal medya, dünyayı gerçek anlamı ile bağlı hale getirdi.
Sosyal medyanın gücü
Sosyal medya, bugün artık hiç olmadığı kadar önemli. Siyasi hareketlere ilham verdi, eski okul arkadaşlarını bir araya getirdi ve dünyanın birbiri ile konuşabileceği bir platform olarak konumunu pekiştirdi.
Sosyal medyayı hakkınızda ilk izlenimin edinildiği bir platform olarak düşünün. İş piyasasında büyük bir rol oynadığı gibi, sosyal medyayı kariyer değişikliği düşündüğünüzde, yeni bir iş aradığınızda, hatta kendinizi daha profesyonel bir şekilde sunarken de lehinize kullanılabilirsiniz. Çevrimiçi varlığınız aynı zamanda işe alınmak ile alınmamak arasındaki farkı da oluşturuyor. Şayet Facebook veya Instagram’ı aktif şekilde kullanıyorsanız, sizi işe alan kişinin de aktif olması olasıdır.
Sadece Facebook’tan da bahsetmiyoruz. Instagram, LinkedIn, Pinterest ve diğerleri ile liste uzayıp gidiyor. Her ne kadar istatistikler halen iş söz konusu olduğunda LinkedIn’in ilk sırada yer aldığını gösteriyorsa da, şirketlerin %66’sı Facebook’u, %54’ü ise Twitter’ı işe alım süreçlerinde kullanıyor. Rakamlar bu düzeydeyken, sizce de sosyal medya hesaplarınızda bahar temizliği yapmaya değmez mi?
İnsanların %73 gibi ezici bir çoğunluğu, sosyal medya kullanılarak işe alındı. Sosyal medyanın manzarasında yaşanan değişime paralel olarak, işe alım yetkililerinin yetenekleri işe alma şeklinde de değişim görülüyor. Geleneksel işe alımlardan uzaklaşma trendi, sosyal medyanın ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor.
Bu, işe alım müdürlerinin adayları kontrol ettiği anlamına geliyor. Her 4 işe alım müdüründen 3’ü adayların sosyal medya profilini kontrol ettiğinden, işe alım söz konusu olduğunda, sosyal medyanın gücünü göz ardı etmek de zorlaşıyor.
14,4 milyon kişi iş aramak için sosyal medyayı kullanıyor!
Profilime kimler bakıyor?
İşe alım yetkilisinin görevi adayı mümkün olduğunca iyi şekilde tanımaktır. Bu, sıklıkla telefon üzerinden veya şahsen yapılan görüşmeler yoluyla başarılır. Ancak işe alım yetkilileri, sosyal medya profilinize bakarak da kim olduğunuza dair fikir sahibi olabilirler. Bu, kişiyi dış görünüşüne göre yargılamak gibi görünebilir, ama böyle bir zamanda yaşıyoruz.
Sosyal medyanın kullanımı, işe alım yetkililerinin yanlış adayı işe almasının önüne geçebilir. Bununla birlikte, işe alım yetkilisini kişinin iş dışında nasıl biri olduğunu anlamaya da teşvik edebilir. Sosyal medya profiliniz, bir şirkete iyi şekilde uyup uymayacağınızın belirlenmesinde de kullanışlıdır. Örneğin, Twitter hesabınızda herhangi bir uygunsuz faaliyetten bahsediliyorsa, prestijli bir hukuk firması sizinle görüşmemeye karar verebileceği gibi, hesabınız kendi kurumsal kimliklerini yansıtıyorsa, sizinle şahsen görüşmek de isteyebilir.
Herkes tarafından görülmesini istemediğiniz bir şeyi, ya profilinize koymayın ya da gizli tutun. Çevrimiçi güvenliğin öneminin farkında olduğunuzu gösterdiği için, bunu akıllıca bir hamle olarak görebilecek işe alım yetkilileri nezdinde lehinize de olabilir.
Tüyo: Herkes tarafından görülmesini istemediğiniz bir şeyi gizli tutun.
İşe alım yetkilileri sosyal medyaya bakarlar mı?
Bunun cevabı basit: Evet. Neden mi? Gerçek seni tanımak isterler. İşe alım yetkilileri CV’nin ötesini görmek isterler. Facebook ve Twitter gibi web siteleri sayesinde, bir işe alım yetkilisi kişiliğinizi, ne tür etkinliklere katıldığınızı, kimleri takip ettiğinizi, kimlerin sizi takip ettiğini, dil kullanımınızı, hatta güncel gelişmeler hakkındaki görüşlerinizi görebilir. Bunu ise, kişisel markanızın şirket ve değerleri ile uyumlu olup olmadığını anlayabilmek için yaparlar.
Bu, profilinizde temizlik yapmak için mükemmel bir fırsat. Bir işe alım yetkilisinin Twitter hesabında uygunsuz tweetlerin yer aldığı birini işe alması oldukça düşük bir ihtimal olduğundan, sosyal medya hesaplarınıza iyice göz atıp buradaki bilgilerin işe uygun olduğundan emin olmanız önemlidir.
Şirketlerin %73’ü sosyal medya üzerinden başarılı işe alımlar gerçekleştirmiştir.
Sosyal medya ne kadar önemli?
14,4 milyonu aşkın insan sosyal medya platformları üzerinde iş arıyor; bu rakam, sosyal medyanın artan yaygınlığını ve önemini de gözler önüne seriyor. Bu, çevrimiçi varlığınızın bir iş bulmanıza yardımcı olması itibariyle hayati önemde olabileceği anlamına geliyor.
Bununla birlikte, şayet bir iş arıyorsanız veya halihazırda işiniz varsa, yazdıklarınızın sosyal medya üzerinde yayılması değerli olabilir. Sektörünüzün önemli seslerinden biri olarak isminizi duyurabilirsiniz. Makaleler ve bilgi paylaşarak ve etkili isimler ile tartışarak sözünü dinlemeye değer biri olarak kendinize isim yapmaya başlayabilirsiniz.
Forumlara, tartışma panolarına mesajlar koyarak, hatta Amazon üzerinden iş ile ilgili kitaplar hakkında yorumlar yazarak da işe alım yetkililerinin gözüne girebilirsiniz. Okuyup da beğendiğiniz (veya beğenmediğiniz) bir kitap satın aldığınızda, Amazon’a yorum yazın. Bunların tümü, çevrimiçi varlığınızı büyütüp iyileştirmenize ve doğru insanların sizi fark etmesine katkıda bulunacaktır.
CEO’ları, yöneticileri ve iş dünyasının diğer isim yapmış liderlerini takip ederek, alanınızdaki en son trendlerin nabzını sürekli olarak tutabilirsiniz.
Sosyal medyayı ne kadar çok kullanırsanız, faydalarını da o kadar çok görürsünüz.
Tüyo: İş ararken sosyal medya profilinizin herkese açık olduğundan ve tweetlerinizin profesyonel, bilgilendirici ve ilgi çekici olduğundan emin olun. Bu şekilde daha fazla takipçi kazanırsınız.
Sosyal medya kısa bilgi
Ayda 1,65 milyar aktif kullanıcı
Markalar ile etkileşime girebilir, mesajlar gönderebilir ve ilgilendiğiniz şirketler hakkındaki en son gelişmeleri görebilirsiniz. Hatta kimi şirketler yeni eleman ilanlarını dahi buraya koyuyor. Belirli bir marka hakkında daha fazla bilgi edinmek isterseniz de, Facebook duvarlarına yazacağınız soruları sıklıkla yanıtlarlar. Facebook, beğendiğiniz markalar (hatta ünlü isimler) ile etkileşime geçmenin de harika bir yoludur.
Ayda 332 milyon aktif kullanıcı
Twitter bir mikroblog platformudur. Burada, kendinizi sektörünüzde etkili bir isim veya fikir lideri olarak konumlandırabilirsiniz. İş insanları ve sektör liderleri ile konuşup etkileşime girerek ve belirli konulardaki düşüncelerinizi yazarak toplum ve sektör ile ilgili olduğunuzu gösterebilirsiniz. Bunu yaptığınızda, işe alım yetkililerinin dikkatini çekebilir, konuya olan ilginizin sıradanın çok ötesine geçtiğini gösterdiğinizden işi alabilirsiniz. Bu çevrenizi geliştirmek için de yararlı bir araçtır. Twitter üzerinde, sektörde ilgilendiğiniz iş insanlarını (veya şirketleri) takip edebilir ve kendi hashtag’leriniz ile tartışmalar başlatabilirsiniz. Bu, olup bitenlerden haberdar olarak daha iyi bir anlayış elde etmenize yardımcı olabilir.
400 milyon aktif kullanıcı
Instagram görsel niteliktedir. İşe alımlar düşünüldüğünde bu bariz seçenek olmayabilir. Ama, ürettiğiniz her türlü işi gösterebilir veya insanlara hayatınızın görsel bir özetini verebilirsiniz. Instagram, kreatif kişiler için harika bir yer ve bir hedef kitle bulup fark edilmek için ideal platformdur. Bir sanatçı, grafik tasarımcı veya fotoğrafçı iseniz, Instagram’da kendinizi evde hissedeceksiniz. Hashtag’lerin kullanımı, konu ile ilginizi korumanıza yardımcı olur ve içeriğinizi doğru insanların görmesini sağlar.
400 milyon üye
Bir konuya dair bir görüşünüz varsa veya cazip bir tartışma başlatmak istiyorsanız, Linkedin tam da aradığınız şey. Pulse özelliği, blog mesajları yazmanıza imkan verir. Linkedin üzerinde, Richard Branson veya Arianna Huffington gibi önemli insanların yazdığı makalelere yorum bırakabilirsiniz. Burada, şirketleri de takip edebilir, iş başvurusu yapabilir ve eski ve mevcut meslektaşlarınız ile bağlantı kurabilirsiniz. Linkedin, iş ve istihdama yönelik sosyal ağdır.
Kişisel marka nedir?
Kendi kişisel markanızın sergilenmesi söz konusu olduğunda, sosyal medya son derece güçlü bir araçtır. Kariyerinizi geliştirir ve kendinizi bir sektörde lider veya etkili isim olarak konumlandırmanızda önemlidir.
Peki kişisel marka tam olarak nedir? Kendinizi veya kariyerinizi bir marka olarak pazarlamanızdır. Ya da kısaca, itibarınızdır. Peki ama bu neden önemlidir? Gitgide daha fazla kişi artık markalardan çok insanlara güveniyor. Kişisel bir marka yaratarak, hedef kitlelerin artık bıkmaya başladığı tüm yapmacık reklam ve satışları da ortadan kaldırmış olursunuz. Orijinal fikirleriniz ve bireysel perspektifiniz ile aksi türlü tıkış tıkış bir alanda taze ve memnuniyet ile karşılanan bir ses olursunuz.
Tüyo: Belirli bir pozisyon ile mi ilgileniyorsunuz? Aynı pozisyonda bulunan insanlar için LinkedIn’i kontrol edin. Ardından da özel içgörüler için bu kişileri Twitter üzerinde takip edin.